COVID-19: Sådan får du kunderne tilbage i butikken

Coronakrisen i 2020 har ramt virksomheder verden over, og det gør ondt i økonomien at holde butikken lukket i en længere periode. Selvom butikker og virksomheder igen så småt må åbne dørene for kunderne, skal man nok ikke forvente anelange køer foran disken.

Kunderne vil uden tvivl være mere varsomme fremadrettet og deres købsadfærd vil sikkert også ændre sig. Dine kunder er klar over at de ikke kommer til at vælte sig i tilbud med kæmpe rabatter og medgifter, for de fleste ved at det nu gælder om virksomhedernes overlevelse – særligt de lokale. Men forståelsen rækker herfra og til Pricerunner.

Hvis du ejer en virksomhed som primært lever af kundernes fysiske tilstedeværelse, så er det en god idé allerede nu at overveje din fremtidige marketingstrategi. Og med “marketingstrategi” mener jeg ikke at sætte priserne 50% ned, men at tænke i mere kreative baner.

Nu kommer jeg til at bruge et ret specifikt eksempel, som måske ikke relaterer sig direkte til dig eller det du laver i din virksomhed. Men det er heller ikke så meget “produktet”, du skal forholde dig til – det er måden det bliver fremført på.

Jeg lover dig at hvis du læser mit eksempel til ende, så vil det være en øjenåbner uden lige

Frank Biler

Vi leger nu at jeg er bilforhandler, og min virksomhed hedder noget så bilforhandler-cliché-agtigt som “Frank Biler”. Jeg sælger måske 10 biler om måneden, og sådan har det kørt i årevis. Når kunden besøger mit showroom, hvor bilerne er udstillet, er der skilte på eller ved hver bil med oplysninger, priser osv.

Som sælger er det mit job at spotte den nysgerrige kunde, der sjældent først kommer til mig og siger “Goddaw, jeg vil gern’ køw’ en bil”. Kunden har garanteret brugt en masse tid derhjemme på at udpege, hvilken bil det skal være, og fundet ud af at den kan købes hos mig, hvorfor kunden sikkert kommer for at få en prøvetur.

Kunden får en prøvetur, for sådan skal det jo være. Når kunden kommer tilbage med bilen så runder vi af med klassiskeren: “Jeg tænker lige over det”. Hvis jeg ikke følger op, så sker der nok ikke så meget mere, med mindre kunden virkelig bare skal be’ om den bil. Men jeg får ikke rigtigt noget input i mellemtiden, så hvem ved.

Så kom krisen. Den gik også igen, men kunderne bliver væk

Nu kommer kunderne ikke længere ind i den strøm som de plejer. Der bliver ikke “browset” rundt i mit showroom, og jeg kan jo heller ikke så godt ringe rundt til familien Danmark og spørge “Vil du køw’ en bil?”

Selvfølgelig kommer der en kunde eller to nu og da, men det er ikke nok til at holde en god omsætning. Så jeg er tvunget til at komme ud af min daglige rutine og markedsføre min virksomhed og mine biler på en ny og kreativ måde.

Gør annoncen til en oplevelse og lad produktet sælge sig selv

Hvis jeg vil sælge biler igen, må jeg vænne mig til tanken om at kunderne ikke længere kommer ind i butikken så ofte som de plejer. Derfor gælder det om at være til stede, der hvor kunderne er. Derhjemme. Online!

Nej, det du’r heller ikke at spamme diverse Facebook-grupper med salgsannoncer, der leder til min hjemmeside. Der er ikke nogen mennesker, der elsker at se annoncer for noget. Men hvad nu hvis man kan få en annonce til at se ud som noget, der ikke er en annonce.

Du klikkede på play-knappen og trak lidt rundt med musen, gjorde du ikke? Ikke nok med at jeg fangede din interesse, jeg fik dig også til at reagere.

Det, du klikkede rundt på, er det man normalt ville kalde for en 360-graders virtuel rundvisning. I dette tilfælde vil jeg nærmere kalde det en “virtuel oplevelse”. Jeg kalder det bare “360”. Du har oplevet min Opel Astra hjemmefra i ro og mag – du kunne tage dig den tid du skulle bruge med den – og hvis du synes den var fed, så har du sikkert kigget på den længe eller flere gange.

Allerede med denne virtuelle oplevelse har jeg fået mere ud af dit “besøg” end jeg måske nogensinde ville gøre på gammeldags facon. Og hvad har det kostet mig? En lille investering i at få lavet den virtuelle oplevelse, som garanteret er blevet besøgt af mange flere kunder end dig – på samme tid.

Kom nu til sagen

Hvis du endnu ikke har forstået budskabet, så har du enten ikke læst hele indlægget, eller også er du ikke villig til at omstille dig til den nye virkelighed efter Coronakrisen.

For at skære det ud i pap: I stedet for at markedsføre dig på den traditionelle måde, så bør du være mere kreativ og evt. finde på nogle alternative måde at “annoncere” på. F.eks. med en 360 graders virtuel rundvisning eller oplevelse af hotel, restaurant, hus, campingplads, forlystelsespark, bil, campingvogn – you name it.

Det får de potentielle købere til at stoppe op og interagere, i stedet for at scrolle videre, eller i værste tilfælde at skjule alle dine annoncer og opslag.

Oplev selv effekten af 360

Hvis du ønsker at vide mere om 360 og hvordan det kan bruges som effektiv og anderledes markedsføring, så tag kontakt til mig og fortæl mig lidt om din virksomhed og hvad du laver, så vil jeg gerne komme med et uforpligtende tilbud på en 360 graders produktion.

Læs også mere om 360 her…


Kommenter