Iværksætter fra Hobro er webudvikler for landsdækkende koncept

Denne artikel er oprindeligt udgivet 10/3 2016 på flere forskellige nyhedsmedier, som senere har fjernet adgang til artiklen, hvorfor jeg genudgiver den her for egen references skyld. – Daniel

Daniel Frank var ikke meget mere end 13 år gammel, da computere og it første gang fangede den unge Hobrodrengs interesse. Hurtigt viste det sig at være alt andet end en flygtig teenageting og særligt glæden ved at bygge en hjemmeside op helt fra bunden vidnede om den iværksætterånd der skulle komme til at gennemsyre hele Daniels arbejdsliv. For Daniel har alle dage været lidt af en technørd, men det at starte ud med ingenting, bygge op helt fra bunden og så ellers se det vokse og få liv, er blevet det vigtigste element i Daniels voksne arbejdsliv. I dag driver Daniel Frank således sin egen lokalradio, han producerer speaks til et hav af radio- og tv-produktioner, og så udvikler han websider og spiller en vigtig rolle som webudvikler for den sjællandske virksomhed Boblberg.

Boblberg driver en online portal hvor borgere kan finde ligesindede at dele fritidsinteresser med, uanset hvad de måtte være og på den måde forbedre sit netværk i sin by. Og da Boblberg i 2013 annoncerede efter en dygtig programmør der kunne skrue den rigtige hjemmeside sammen, viste det sig hurtigt at Daniel Frank var den rette til jobbet. Daniel har som ene webansvarlige haft hovedansvaret for at gøre boblberg.dk så brugervenlig og nem at navigere rundt i som muligt, og spørger man folkene bag Boblberg, så har Daniels store fleksibilitet og utrættelige indsats haft en afgørende betydning for at boblberg.dk i dag er aktiv i syv af landets kommuner.

»Med Daniel har vi så godt som 24 timers support og service. Selvom han sidder helt i Nordjylland kunne han lige så godt sidde lidt længere nede af gangen fra hvor vores kontor er her i Hvidovre. Daniel står altid klar til at hjælpe og det har en kæmpe betydning for os,« fortæller Rasmus Stæhr, den ene af de to brødre der sammen med deres fætter Anders Stæhr står bag Boblberg.

Daniel Frank fortæller at han ser frem til mange års samarbejde med folkene bag boblberg.dk.

»Boblberg er oplagt, uanset om du er teknisk anlagt eller ej, og det der er så genialt er at man selv vælger kontakten til. På andre sociale medier kommer alt i en lind strøm, men på boblberg.dk triller man selv ind og har et eget engagement i at møde og lære andre at kende.«

Hvad er Boblberg?

www.Boblberg.dk, der er et alternativ til det etablerede foreningsliv i kommunen, er trods kun seks måneder på bagen, en stor succes.

www.Boblberg.dk en webbaseret opslagstavle for folk, der søger f.eks. en løbemakker eller en at strikke sammen med.

Generelt er sitet henvendt mod de borgere, der ikke har lyst til det forpligtende, traditionelle fællesskab i en forening. Samtidig er sitet en god service overfor nytilflyttere, der ønsker at skabe sig et netværk i sin kommune. Det kan også bruges af flygtninge og indvandrere til at finde danske venskaber. Mange borgere har allerede meldt sig ind i den alternative fritidsforening.

På sitet kan man aktuelt se opslag, hvor folk søger andre interesserede til alt fra mountainbiketræning, strikkeklub, løb, fællesspisning, gåture med hund, yoga, kajak, franskklub og meget andet.

Samtidig finder man opslag fra flygtninge, der søger danske venskabsfamilier, samt opslag fra foreninger og institutioner, der søger frivillige til forskelligt arbejde.

Sitet er for alle, og det er uforpligtende for alle kommunens borger at bruge portalen. Og der er gode chancer for at finde en ny ven eller makker, hele 73 pct. af opslagene har fået et eller flere svar fra andre borgere.

Målet med at implementere www.Boblberg.dk er således at fremme et mangfoldigt fritidsliv i kommunen, og at så mange borgere som muligt får et aktivt og sundt fritidsliv.

COVID-19: Sådan får du kunderne tilbage i butikken

Coronakrisen i 2020 har ramt virksomheder verden over, og det gør ondt i økonomien at holde butikken lukket i en længere periode. Selvom butikker og virksomheder igen så småt må åbne dørene for kunderne, skal man nok ikke forvente anelange køer foran disken.

Kunderne vil uden tvivl være mere varsomme fremadrettet og deres købsadfærd vil sikkert også ændre sig. Dine kunder er klar over at de ikke kommer til at vælte sig i tilbud med kæmpe rabatter og medgifter, for de fleste ved at det nu gælder om virksomhedernes overlevelse – særligt de lokale. Men forståelsen rækker herfra og til Pricerunner.

Hvis du ejer en virksomhed som primært lever af kundernes fysiske tilstedeværelse, så er det en god idé allerede nu at overveje din fremtidige marketingstrategi. Og med “marketingstrategi” mener jeg ikke at sætte priserne 50% ned, men at tænke i mere kreative baner.

Nu kommer jeg til at bruge et ret specifikt eksempel, som måske ikke relaterer sig direkte til dig eller det du laver i din virksomhed. Men det er heller ikke så meget “produktet”, du skal forholde dig til – det er måden det bliver fremført på.

Jeg lover dig at hvis du læser mit eksempel til ende, så vil det være en øjenåbner uden lige

Frank Biler

Vi leger nu at jeg er bilforhandler, og min virksomhed hedder noget så bilforhandler-cliché-agtigt som “Frank Biler”. Jeg sælger måske 10 biler om måneden, og sådan har det kørt i årevis. Når kunden besøger mit showroom, hvor bilerne er udstillet, er der skilte på eller ved hver bil med oplysninger, priser osv.

Som sælger er det mit job at spotte den nysgerrige kunde, der sjældent først kommer til mig og siger “Goddaw, jeg vil gern’ køw’ en bil”. Kunden har garanteret brugt en masse tid derhjemme på at udpege, hvilken bil det skal være, og fundet ud af at den kan købes hos mig, hvorfor kunden sikkert kommer for at få en prøvetur.

Kunden får en prøvetur, for sådan skal det jo være. Når kunden kommer tilbage med bilen så runder vi af med klassiskeren: “Jeg tænker lige over det”. Hvis jeg ikke følger op, så sker der nok ikke så meget mere, med mindre kunden virkelig bare skal be’ om den bil. Men jeg får ikke rigtigt noget input i mellemtiden, så hvem ved.

Så kom krisen. Den gik også igen, men kunderne bliver væk

Nu kommer kunderne ikke længere ind i den strøm som de plejer. Der bliver ikke “browset” rundt i mit showroom, og jeg kan jo heller ikke så godt ringe rundt til familien Danmark og spørge “Vil du køw’ en bil?”

Selvfølgelig kommer der en kunde eller to nu og da, men det er ikke nok til at holde en god omsætning. Så jeg er tvunget til at komme ud af min daglige rutine og markedsføre min virksomhed og mine biler på en ny og kreativ måde.

Gør annoncen til en oplevelse og lad produktet sælge sig selv

Hvis jeg vil sælge biler igen, må jeg vænne mig til tanken om at kunderne ikke længere kommer ind i butikken så ofte som de plejer. Derfor gælder det om at være til stede, der hvor kunderne er. Derhjemme. Online!

Nej, det du’r heller ikke at spamme diverse Facebook-grupper med salgsannoncer, der leder til min hjemmeside. Der er ikke nogen mennesker, der elsker at se annoncer for noget. Men hvad nu hvis man kan få en annonce til at se ud som noget, der ikke er en annonce.

Du klikkede på play-knappen og trak lidt rundt med musen, gjorde du ikke? Ikke nok med at jeg fangede din interesse, jeg fik dig også til at reagere.

Det, du klikkede rundt på, er det man normalt ville kalde for en 360-graders virtuel rundvisning. I dette tilfælde vil jeg nærmere kalde det en “virtuel oplevelse”. Jeg kalder det bare “360”. Du har oplevet min Opel Astra hjemmefra i ro og mag – du kunne tage dig den tid du skulle bruge med den – og hvis du synes den var fed, så har du sikkert kigget på den længe eller flere gange.

Allerede med denne virtuelle oplevelse har jeg fået mere ud af dit “besøg” end jeg måske nogensinde ville gøre på gammeldags facon. Og hvad har det kostet mig? En lille investering i at få lavet den virtuelle oplevelse, som garanteret er blevet besøgt af mange flere kunder end dig – på samme tid.

Kom nu til sagen

Hvis du endnu ikke har forstået budskabet, så har du enten ikke læst hele indlægget, eller også er du ikke villig til at omstille dig til den nye virkelighed efter Coronakrisen.

For at skære det ud i pap: I stedet for at markedsføre dig på den traditionelle måde, så bør du være mere kreativ og evt. finde på nogle alternative måde at “annoncere” på. F.eks. med en 360 graders virtuel rundvisning eller oplevelse af hotel, restaurant, hus, campingplads, forlystelsespark, bil, campingvogn – you name it.

Det får de potentielle købere til at stoppe op og interagere, i stedet for at scrolle videre, eller i værste tilfælde at skjule alle dine annoncer og opslag.

Oplev selv effekten af 360

Hvis du ønsker at vide mere om 360 og hvordan det kan bruges som effektiv og anderledes markedsføring, så tag kontakt til mig og fortæl mig lidt om din virksomhed og hvad du laver, så vil jeg gerne komme med et uforpligtende tilbud på en 360 graders produktion.

Læs også mere om 360 her…

E3 2019 – Afviklingsplan, dansk tid

Hvornår starter de forskellige konferencer ved E3 2019?

Jeg har Bing’et mig til svarene, så du ikke behøver.

  • EA Play – søndag kl. 18:30
  • Microsoft – søndag kl. 22.00
  • Bethesda – mandag kl. 02:30
  • UploadVR – mandag kl. 18:00
  • Devolver Digital – mandag kl. 04:00
  • PC Gaming Show – mandag kl. 19:00
  • Ubisoft – mandag kl. 22:00
  • Square Enix – tirsdag kl. 03:00
  • Nintendo Direct – tirsdag kl. 18

Det, og meget mere, kan du se ved E3 2019:

  • Anthem
  • Apex Legends
  • The Avengers Project
  • Baldur’s Gate 3
  • Battlefield V
  • Black Desert Online
  • Borderlands 3
  • Catherine: Full Body
  • Control
  • Cyberpunk 2077
  • Darksiders Genesis
  • The Division 2
  • Doom Eternal
  • Dying Light 2
  • The Elder Scrolls: Blades
  • FIFA 20
  • Final Fantasy VII Remake
  • Final Fantasy XIV
  • Fire Emblem: Three Houses
  • Fortnite
  • For Honor
  • Gears 5
  • Ghost Recon: Breakpoint
  • Halo Infinite
  • Harvest Moon: Mad Dash
  • The Legend of Zelda: Link’s Awakening
  • Luigi’s Mansion 3
  • Madden NFL 20
  • Marvel Ultimate Alliance 3
  • Monster Hunter: World
  • The Outer Worlds
  • Pokemon Sword and Shield
  • Psychonauts 2
  • Rainbow Six Siege
  • The Sinking City
  • Sniper Elite VR
  • Splatoon 2
  • Star Wars Jedi: Fallen Order
  • Stranger Things 3: The Game
  • Super Mario Maker 2
  • Super Smash Bros. Ultimate
  • Trine 4
  • Wasteland 3
  • Watch Dogs Legion
  • Wolfenstein Youngblood

Kære Bistro i Bilka, Skalborg

Kære Bistro i Bilka, Skalborg. Vi bliver nødt til at tale sammen. I har en medarbejder i bistroen der tilsyneladende har glemt hvad konceptet “kundeservice” går ud på.
I dag fik vi den skøre idé at spise i bistroen, velvidende om at kvaliteten af maden er ringere end den mad de serverer på hospitalerne, hvor vi bliver mødt af en ung pige der virker meget træt af hendes job. Eftersom I pt. kører mexicansk tema bestiller vi en gang Chili con Carne UDEN nogen former for ost, og en skinkeschitzel.
Den unge servitrice kommer med den færdige “Chili con Carne” og siger “du tager selv salat i salatbaren. Velbekomme.” Jeg kigger på min tallerken og ser en trist og flad burrito toppet med led cheddarost og en skål til salaten.
“Det der er ikke Chili con Carne”, siger jeg, hvortil servitricen svarer “jo, der er Chili con Carne inden i”.
Jeg har spist meget Chili con Carne i min tid, så jeg svarer bestemt “Chili con Carne serveres med ris, ligesom det står skrevet på skiltet. Det her er en burrito!”
Servitricens næste svar havde nær givet mig en hjerneblødning. “Så må du jo være mere specifik. Jeg kan jo ikke vide hvad du mener når du bare siger du vil ha’ Chili con Carne.”
Jeg kan mærke blodet løbe gennem tindingerne. På menukortet står der at bistroen serverer “Chili con Carne med ris, tortillachips og dip” og “Burrito med fyld, tortillachips og dip”. Jeg ved at jeg ikke har taget fejl da jeg bestilte “Chili con Carne med ris, tortillachips og dip” og udbryder “kære ven, hvor specifik behøver jeg være for at få en gang Chili con Carne med ris, tortillachips og dip, som I tilbyder på jeres menukort?”
Den unge servitrice tager tallerkenen med den stakkels triste burrito og kommer hurtigt tilbage med en tallerken Chili con Carne med ris, tortillachips og dip. Ingen ost, ingen creme fraiche. Alt er i den skønneste orden, på nær den skinkeschintzel der sejler i fritureolie.
Kære Bistro i Bilka, Skalborg. Den attitude, jeres unge og sure servitrice optrådte med, kostede jer to kunder i dag. Måske kunne vi bære over med den ringe kvalitet af maden og de møgbeskidte og fedtede borde og stole, men luften ryger af ballonen når personalet ikke bare kan tage deres opgaver med smil og servere det man beder om – uden at skælde kunderne ud.

Bøj dig i støvet for slavekongen, Daniel Frank!

Jeg er for første gang blevet hængt ud offentligt.
Det starter med at jeg falder over et opslag, i en Facebook-gruppe hvor freelancere i mediebranchen tilbyder både lønnede og ulønnede opgaver, med ordene:
Stop det ulønnet arbejde på denne side! Det er ikke andet end ulønnet job!
Efter at have drevet en kommerciel radiostation i over 5 år, kan jeg ikke lade være med at forklare hvorfor frivillighed er vigtigt. Da jeg først fortæller at VibeFM har omkring 30 frivillige medarbejdere bliver jeg, i korte træk, anklaget for slaveri og at jeg på baggrund af de frivilliges arbejde driver en lukrativ forretning, som jeg tjener fedt på.
Jeg bliver bedt om en redegørelse for hvor mange af de frivillige der i løbet af de 5 år er blevet sendt videre i lønnede jobs. I første omgang mener jeg ikke at jeg skylder nogen en forklaring. I stedet inviterer på en kop kaffe og en snak om forretningsmodellen – og frivillighed. Men da jeg efterfølgende bliver trynet med kommentarer om at jeg ikke vil udtale mig, må jeg til tasterne.
Her må jeg forklare at siden 2012 har VibeFM fungeret som springbræt til mediebranchen for både unge og voksne mennesker, og at to har fundet fuldtidsstillinger bl.a. på baggrund af den erfaring de har fået under deres tid hos VibeFM.
Endvidere forklarer jeg hvordan vi, i en efterhånden lukket branche, kæmper for at give nye talenter en chance for at afprøve radiomediet. Jeg lægger ikke skjul på at alle i VibeFM arbejder frivilligt og at alle selv har haft et ønske om at gøre det.
Lynhurtigt udvikler opslaget sig til en stor og lang debat hvor flere forklarer om deres positive oplevelser med frivilligt arbejde, og selvom alle debattører bakker op helmer anklageren ikke. Der er altså ikke noget at gøre, og jeg er nu officielt kåret som slavekonge. Jeg er den eneste person i verden som synes at frivilligt arbejde er i orden.
Selv den mindre begavede kunne regne ud at den debat var det rene spild af tid. Men for os der stadig er afhængig af frivillig arbejdskraft, selv efter 5 års virke, og som stadig kæmper for succes – sammen med et hold af glade standhaftige soldater – så er det sidste ord ikke sagt i den sag, og jeg bliver nødt til at pointere at fordi man har drevet virksomhed i 5 år er ikke ensbetydende med at der er penge til at ansætte medarbejdere.
Men hånden på hjertet tjener du ikke på dem? Har din station ikke vokset på de 5 år? Det vil klæde dig og lønne de trofaste medarbejder.
Hertil svarer jeg:

Hånden på hjertet, det vil jeg gøre så snart vi har økonomi til det. I dagens Danmark tjener man ikke bunker af penge bare fordi man har haft en virksomhed i over 5 år. Med mindre man HAR penge i forvejen. VibeFM er bygget op fra kr. 0, og vi kan kun lige “break even”. Men hvis du nu tog i mod mit tilbud om at komme og få en kop kaffe ville du jo også kunne se hvordan det hele hænger sammen.

Vi har ikke noget high-tech studie, vi har ikke store fede OB-vogne med udstyr for millioner, vi har ikke en sælger der kan sælge reklamer for os. For et år siden fik vi råd til et par stole til vores kaffestue. Men vi klarer os, og vores frivillige er bevidste om hele vores nuværende opsætning. Det kan godt være du ikke forstår det, men det gør heller ikke noget – du er jo ikke en del af den.

En debattør spørger:
Roskilde Festival, de har 50.000 frivillige! De skal vel også lønnes?
Der når ikke at komme flere kommentarer før debatten bliver slettet i takt med at dramaskinken bliver smidt ud af Facebook-gruppen med hovedet først. Senere bliver jeg hængt ud på anklagers egen Facebook-profil:
Jeg har åbenbart ikke forklaret mig tydeligt nok da jeg fortalte at to frivillige medarbejdere er kommet i fuldtidsstillinger andetsteds, og til min store overraskelse er VibeFM åbenbart blevet en frivillig rigere – en debattør uden ansigt. (Kontekst: Debattøren havde sin virksomheds logo som profilbillede hvilket anklageren gjorde et meget stort nummer ud af. Noget med at skjule sig og hvad ved jeg.)
Det her handler ikke om, hvem der bliver anklaget for hvad. Hovedsagen er at frivilligt arbejde bliver anset som en skændsel. Mediebranchen, særligt radiostationer, er afhængig af frivillige og ville ikke kunne eksistere uden, men der er heller ikke altid økonomi til at ansætte folk med mindre der ligger en stor organisation i ryggen, hvilket der sjældent gør.
Jeg går ind for frivillighed, og for de som arbejder frivilligt bærer arbejdet lønnen i sig selv. Hvis man melder sig frivilligt til noget er det fordi man har lyst til at være en del af det. Værn om de frivillige – og lad dem – for det er dem der har lysten!

Nytårsblog 2016

2016 bliver af mange betragtet som et skidt år, men for mig og mine venner og kolleger på VibeFM er det et rekordår. I 2015 sluttede vi med et lyttertal på 18.405. I år slutter vi på 30.481. Det er en stigning på ca. 49,4%, og jeg er, for at sige det pænt, pisse stolt!

Jeg kan kun sige tak for en kæmpe opbakning og et godt teamwork. Lad os se, hvad 2017 bringer.

Til alle venner, kolleger, kunder og samarbejdspartnere – GODT NYTÅR!

Det startede på Radio Limfjord…

Denne Sony MiniDisc, med shock absorberende mekanisme, indeholder mine allerførste ord i æteren. Selvom jeg hørt den mange gange, er det alligevel ved at være længe siden jeg har set disc’en. Jeg troede faktisk den var forsvundet, og da jeg fandt den i kælderen denne aften, var det som om jeg blev taget tilbage hvor det hele startede.

Jeg husker så tyd’ligt da radio-mødommen gik, under et radio-kræmmermarked på Radio Limfjord i 2005. Studieværten var Ulrich Fleron Wisth – som jeg personligt så meget op til, fordi han var en cool fyr – og jeg var medvært. Faktisk var jeg afløser den dag, da den daværende radiochef,  Bjarne Raabjerg, kunne ikke finde andre til at komme i studiet med Ulrich. Jeg ved stadig ikke, hvornår Bjarne fandt mig værende klar til radio, men det blev startskuddet til en større karriere og et helt nyt liv.

Det var en stor drøm der gik i opfyldelse, at stå i studiet – bag mikrofonen. Nu var det nu! Det var live, det blev hørt af flere tusinde lyttere fra Mors og omegn, og jeg var klar. Men da Ulrich spillede den første Limfjord-jingle og efterfølgende åbnede udsendelsen med ordene der lød noget i retningen af: “Jeg hedder Ulrich, og med mig i studiet har jeg Daniel…”

Allerede dér gik klappen ned, og alt imens Ulrich åbnede, fik jeg suget så meget luft i lungerne af nervøsitet, at jeg til sidst kun lige akkurat kunne bræge et “Hej hej” i mikrofonen. Min stemme knækkede ved det første “hej”. Jeg var så flov, og så genert – selvom det ikke ligger til mig at være genert – og når jeg nu hører disc’en i gennem, hvilket jeg endnu ikke har gjort siden sidst, er jeg sikker på, at jeg kommer til at krumme tær.

Men hvad så, om det bliver akavet? Hvad så, om det ikke er fucking perfekt allerede fra første gang. Det betyder jo ikke noget, så længe man arbejder med ildsjæle, der virkelig brænder for radio. Det skal nok blive bedre, men man skal jo lige give grønskollingerne chancen først. Det gjorde Bjarne, måske lidt modvilligt i starten, men han gav mig chancen, og det blev mit springbræt til det jeg laver i dag. Jeg tror aldrig rigtig, jeg har sagt tak. Jeg ville inderligt ønske, at alle radiochefer i hele landet var lige så open-minded, og ikke så bange for at lade de unge komme til. De vil jo gerne! Derfor er det min egen regel at være åben og byde de mennesker, der gerne vil noget, velkommen.

Under min tid på Radio Limfjord havde jeg nogle gode kolleger, og de fleste af dem er i dag mine gode venner, også selvom jeg ikke ser meget til dem længere rent personligt. Men alligevel må jeg jo skænke dem alle en varm tanke for den tid vi havde, og for deres tålmodighed. Tidligere nyhedsvært (og nabo), Dorit Glintborg, tog mig under hendes vinger i nyhedsredaktionen som praktikant, og da det var sådan jeg skulle finde min vej til radio, skylder jeg jo en særlig tak til hende også.

Da jeg gik i gang med dette indlæg var jeg ikke helt klar over, hvad jeg ville skrive. Faktisk var det meningen jeg kun ville skrive om mine første ord i radioen, men mens jeg sidder og skriver kommer der så mange tanker og minder frem, som jeg ikke har lyst til at fortrænge. I morgen tager jeg MiniDisc’en med på arbejde – min egen radiostation, no big deal – og foreviger den ved at indspille den digitalt, så optagelsen kan være mine kommende radio-grønskollingers minde om, at vi alle er startet et sted.

Hej hej.

Hør optagelsen fra MiniDisc’en her:

Mickey’s Jigsaw Puzzles (Novotrade / Disney, 1991)

Ahh, “Mickey’s Jigsaw Puzzles”. udviklet af Novotrade Software Kft. og udgivet af Walt Disney Computer Software, Inc. Dette interaktive DOS-baserede puslespil fra 1991 sender mig endnu engang tilbage til Sorø, hjemme foran farfars gamle IBM. Timerne fløj afsted, mens jeg ihærdigt løste de 15 forskellige puslespil, spillet tilbyder.

Når spillet startes bliver du mødt af en dejlig velkomstmelodi, hvorefter du med det samme kommer til sagens kærne. Du har en bog at bladre rundt i, hvor du kan se billederne på de puslespil du kan samle. Vælg dit puslespil, og bestem selv hvor mange brikker, spillet skal indeholde; 4, 9, 16, 25, 36, 49 eller 64.

Nu kommer jeg jo fra en familie, hvor den nemme løsning altid har været den mest foretrukne, så jeg valgte oftest at spille 4 eller 9 brikker.

Nu går det ellers bare ud på at løse puslespillet så godt – og hurtig som muligt. Du bliver ikke forstyrret af baggrundsmusik eller lydeffekter undervejs. Når hvert puslespil er løst ser man en kort animeret sekvens af motivet. Det kan f.eks. være en lille robot der henter et glas sodavand til Mickey Mouse, eller Anders And der kigger i teleskop, men bliver forstyrret af en fugl der blokerer for udsigten. Der er dog lyd på disse sekvenser, for at øge spændingen.

Har man en printer, kan man også printe puslespillet ud fra spillets hovedmenu. Bare tryk på printer-ikonet.

Det var et rent tilfælde at jeg pludseligt kom i tanke om “Mickey’s Jigsaw Puzzles”. Det skete mens jeg sad og ledte efter gamle spil, jeg havde spillet som barn. Først kunne jeg slet ikke huske, hvad spillet hed, men Google kender mig jo efterhånden så godt, så det problem blev hurtigt løst. Nok er det ikke det mest actionprægede spil, men det er de små ting, der vækker minderne til live.

11 nye spil til samlingen

I dag modtog jeg en pakke fra Bo, en ung gut, jeg har været i kontakt med via en Facebook-gruppe for gæve Retro-nørder ligesom jeg. Han solgte mig 11 Big Box PC-spil, som jeg i dag modtog med posten.

Magnus & Myggen 2: Den Store Skattejagt

This slideshow requires JavaScript.

Muldvarpen Magnus og hans ven Myggen overhører en ubehagelig samtale mellem den onde Hr. Skumlesen og et ægtepar på slottet. Hr. Skumlesen truer ægteparret med at lave deres slot om til en losseplads, hvis ikke parret hoster op med pengene indenfor en time, hvilket for parret virker umuligt, med mindre de finder deres forfædres skat, som er gemt på slottet.

Magnus og Myggen beslutter sig for, at finde skatten og derved hjælpe ægteparret ud af kløerne på den onde Hr. Skumlesen. Undervejs møder de masser af udfordringer, der både underholder og træner hjernen.

Ivanoff’s “Den Store Skattejagt” er et point-and-click eventyr fra 1997, og indeholder mange flere animationer end forgængeren, “Leg og lær med Magnus & Myggen”. Spillet dubbes med velkendte stemmer fra bl.a. Jesper Klein og Kirsten Cilius.

Indholdet

Denne Big Box indeholder en jewelcase, og spillet på en CD. Sammen med CD’en er der også et booklet med spillets brugermanual på både dansk, finsk, norsk og svensk.

Mit Flashback

Jeg husker at have spillet “Den Store Skattejagt” til ukendelighed som ganske ung, omkring 9-10 år, hjemme hos min gamle farmor og farfar i Sorø, på min farfars computer. På hans kontor var der altid koldt, men det holdt mig ikke fra at sidde i timevis og spille flere forskellige spil. “Den Store Skattejagt” er nok det spil, jeg her har spillet mest, og at have det i min Big Box-samling vækker så ubeskriveligt mange gode minder fra en svunden tid, jeg aldrig oplever igen.

Mere?

Ku’ du li’ dette indlæg, så skriv gerne en kommentar.

Du kan også støtte mig via Patreon, så jeg kan udvide samlingen.

Hvad skal jeg skrive om næste gang?

Jeg har mange Big Box PC-spil, og jeg elsker at snakke om dem. På nedestående billede ser du min samling, som den ser ud i skrivende stund. Hvilket spil, af dem jeg har på hylden, synes du jeg skal skrive om næste gang?

IMG_1951