Ordet “podcast” blev opfundet af den britiske journalist, Ben Hammersley (BBC), helt tilbage i 2004. Alligevel skulle der gå mere end 10 år før podcasting for alvor blev populært. I dag er der mere end 750.000 podcasts på Apple Podcasts, og mere end 1 million aktive RSS-feeds, så man kan vidst roligt sige, at podcasting er gået hen og blevet en ting. Det betyder også, at der er mange om buddet, så der ligger en udfordring i at opfinde den dybe tallerken, når det gælder at lave nye podcasts.
Inden du går helt i selvsving over, at du har fået blod på tanden til at lave din egen podcast, skal du blive enig med dig selv om, hvilken type podcast det er du ønsker at lave, og hvad den skal handle om. Har du lyst til at lave en podcast om stangspring, så gør du bare det. Vil du hellere snakke om hunde, så gør du det. Er du mere interesseret i at gå i dybden med kassettebåndet historie, så er det det, du skal gøre.
Når du har fundet ud af det, bør du undersøge om der findes lignende podcasts på markedet, hvilket der med stor sandsynlighed gør, og vurdere om du er klar til at kæmpe med større og mere etablerede podcasts, om lytternes opmærksomhed.
Findes der en milliard andre podcasts som den du har tænkt dig at lave, skal du ikke forvente at få ret mange lyttere inden for de første par år, med mindre du har noget ekstraordinært at tilbyde, som alle de andre mangler. Er din podcast mere nichepræget, er der måske knap så mange konkurrenter at slås om lytterne med, men du henvender dig tilgengæld også til en meget smallere målgruppe.
Det behøver dog ikke være nogen skidt ting, at henvende sig til en smallere målgruppe. Tværtimod. For hvis denne målgruppe udgør en million potentielle lyttere, der alle interesserer sig for det samme emne som du taler om, så har du fat i noget. Men hvis den “smalle målgruppe” er din mor og far, der spændt venter på at høre hvordan din dag er gået, kan det måske være at du skal være lidt mere kreativ, hvis du forventer at nå ud til flere lyttere.
Kom tilbage senere, for indlægget er ikke helt færdigt 🙂 Men nu har du fået en lille smagsprøve.
Dette var et blogindlæg i min serie om, hvordan du kommer i gang med at lave en podcast. Hvis du har lyst til at følge med, så abonner på min blog, og jeg vil sende dig en mail så snart der er et nyt indlæg på bloggen.
No responses yet